Iskolatörténet


Egy intézmény létrehozásához kellenek olyan emberek, akik tervező asztalon álmodják épületté, kellenek kezek, melyek falait megépítik, kell alkotó képzelet, mely tárgyakkal tölti meg a falak határolta tereket. Mindez azonban még nem jelenthet óvodát, iskolát. Hogy azzá váljon, szükség van lelkes pedagógusokra, kik a nevelésben, oktatásban mindig magasabb mércét állítanak elsősorban önmaguk elé. Szükség van az egymást váltó gyermek és tanuló generációkra, akik érdeklődésükkel, értelmükkel, tudásukkal maradandó nyomot hagyva építgetik tovább.

A város legifjabb lakótelepén 1989-ben így kezdődött egy iskola - akkor még Reider Ferenc Úti Általános Iskola - élete. Egy formálódó iskolai közösség első feladatai közé tartozik, hogy kialakítsa arculatát, megteremtse értékeit, kijelölje azokat az irányokat, amelyekkel azonosulni tudnak az itt dolgozók, az itt tanuló gyermekek és szüleik.

Ezért választottuk a hagyományos tantervek mellett az értékközvetítő és képességfejlesztő programot, tanítottuk emelt óraszámban az idegen nyelveket és az informatikát. Már a kezdeti időkben alapelvként vallottuk az egyéni differenciált képességfejlesztés jelentőségét. A szülők kérésére elindítottuk a második idegen nyelvet, és megszerveztük a tanórán kívüli tevékenységek széles kínálatát.

Ma már elmondhatjuk, hogy pedagógiai programunkat az idő igazolta, hiszen tanítványaink városi, megyei, országos versenyeken megállták helyüket, nyolcadik osztályos tanulóink döntő többsége sikeres idegennyelv-vizsgát tesz, partnereink elégedettsége - melyet rendszeresen mérünk - 90 % körüli értéket mutat.

Az indulás után egy évvel felvettük a gyermekek által is kedvelt magyar költő-óriás, Arany János nevét.

Névadónkról

ARANY JÁNOS
1817-1882

Iskolánk névadója, Arany János korának egyik nagy költője. Műveivel ma is erőteljesen hat olvasóira, élete, emberi magatartása példaerejű pedagógusnak, tanulónak egyaránt.

"Középtermetű, köpcös, kemény járású, sötétfekete hajú ember volt. Apró, fekete szemei csudálatos fényben csillogtak."
1989 óta intézményünket több szervezeti változás is érintette. Néhány éven át tízosztályos általános iskolaként működtünk. 2000-től a szomszédos óvodával egy közoktatási intézményt alkotva felvettük a Marcalvárosi Közoktatási Központ nevet. A közös munkában sok új lehetőséget látva a két intézmény nevelőtestülete véleményével támogatta az integrációt. Az azóta eltelt időszakban a pedagógusok és a munkájukat segítő dolgozók között napi kapcsolat alakult ki a gyermekek nevelése-oktatása érdekében. Az óvoda nevelési programját továbbra is az egészséges életmódra és környezetegészségre nevelés, az egyéni képességfejlesztés, tehetséggondozás, valamint az idegen nyelv használatára való előkészítés határozza meg.

2003 őszén intézményünkbe érkeztek a szomszédos iskola - Balázs Béla ÁMK - tanulói és pedagógusai.

Pedagógiai kínálatunk bővült a két tanítási nyelvű képzés és a kézilabda tagozat működtetésével.
A tantestület fogékony az újra, jelentős a több diplomások száma, az élet hozta változásokat rugalmasan fogadta és kezelte. A szakmai munkára jellemző a nyitottság, a megőrizve megújítás szemlélete.